Het verrotten van Bloemen

In opdracht van Mister Motley heb ik voor de speciale ruimte SALON een tentoonstelling samen gesteld getiteld “Het verrotten van Bloemen”.

HetVerrottenVanBloemen…Na heel kort te hebben geschitterd vergaat die fantastische bloemkroon schaamteloos in de zon en wordt zodoende voor de plant een opzichtige schandvlek. Ontstaan uit stinkende mest, lijkt de bloem, hoewel zij er schijnbaar aan ontsnapte in een impuls van engelachtige en lyrische zuiverheid, plotseling haar toevlucht te nemen tot haar oorspronkelijke vuiligheid: het hoge ideaal wordt bliksemsnel teruggebracht tot een vod van luchtige mest. Want bloemen verouderen niet netjes zoals bladeren, die niets van hun schoonheid verliezen, zelfs niet nadat ze zijn afgestorven: zij verwelken als verouderde en te zwaar opgemaakte nufjes en sneven belachelijk op stegels die deden alsof ze ten hemel wilden voeren. (Georges Bataille, “De Bloementaal, 1929)

Perspectives 1

Dinsdag a.s opent Perspectives 1 in Michael Stevenson Gallery, Cape Town.
Ik ben een van de deelnemers aan deze groepstentoonstelling. Klik hier voor meer informatie en om de catalogus te bekijken.

 Click here for information

Crying Light

CryingLight

Natasja Kensmil is a Dutch born painter of Surinamese extraction. Here for the fist time in Ireland she presents two bodies of work and a suite of new drawings. There is a Creole nature to the work, a mixing of beliefs that is as unsettling as it is engaging. Kensmil appropriates images of deceased European monarchy to build strong, powerful and eerie paintings. From the Romanovs to the Hapsburgs to the Virgin Queen herself, Elizabeth 1st, Kensmil’s monarchs, in the midst of their pomp and splendour, are ravaged by their own mortality. Painted in modulated tones, with thin glazes of colour these are massive physical paintings. Their presence begs the question of death and our relationship with those gone before us. They seem to mock our secular stance and bid a re-welcome to the realm of spirits.

In a second suite of work, entitled Sleeping Beauty Kensmil’s subject is infant mortality. Swaddled and cradled these tiny spirits also challenge our reassured Western optimism when it comes to life and its potential. For Kensmil the past ancestors seemingly are seeking a role in our present.

A full colour catalogue will accompany this exhibition, courtesy of the andriesse eyck gallery, Amsterdam.

CODA Black

CodaBlackVoor deze tentoonstelling zijn zeven hedendaagse kunstenaars geselecteerd die vanuit een beperkt kleurenpalet vorm en inhoud willen geven aan de wereld waarin ze leven: Witho Worms, Joan van Barneveld, Silvia B., Dirk Braeckman, Natasja Kensmil, Folkert de Jong en Raquel Maulwurf.

De kleur zwart loopt als rode draad door hun werk. Met deze beperking van kleur krijgt bovendien materiaalgebruik een grotere rol in hun werk. De getoonde kunstwerken worden niet vergezeld door lange toelichtende teksten. Bij de samenstelling van CODA Black is gekeken naar parallellen en overeenkomsten met andere kunstenaars, soms voorgangers, soms tijdgenoten. De ‘combinaties’ die zijn gemaakt werden uiteraard daar waar mogelijk met de kunstenaars besproken. De tweetallen die we maakten zouden opgevat kunnen worden als ‘kijkwijzer’.

Kids

Under the title “KIDS”, Contemporary Fine Arts is presenting an exhibition with portraits of children from 24 August until 22 September.

KidsHistorical portraits of children are among the most sought-after genres of the Old Masters’ art-dealing. Due to the achievements of modern art, the portrait of a child is a rather neglected genre in recent decades. Representation and the schema of childlike characteristics are hard to combine with the challenge of modern imagery. With this exhibition, we want to confront this subject matter and contrast works by contemporary artists which have been explicitly created for this show with historical portraits of the Classic Modernism and the post-war period. Recalling Larry Clark’s eponymous film, the title of the exhibition already suggests that the presentation is no homage to childlike innocence and cheerful playfulness. The exhibition consciously begins in 1903 with Paula Modersohn-Becker, an artist who constitutes a break within the traditional genre and who questioned the myth of the blithe childhood.

The exhibition presents works by Georg Baselitz, Marc Brandenburg, Cecily Brown, Larry Clark, Marlene Dumas, Christa Dichgans, Peter Doig, Marcel Eichner, Albrecht Fuchs, Cuny Janssen, Natasja Kensmil, Hans Laabs, August Macke, Paula Modersohn-Becker, Emil Nolde, Raymond Pettibon, Tal R, Anselm Reyle, Dana Schutz, Chaim Soutine, Gert & Uwe Tobias, Andy Warhol, and Walter Wellenstein.

De Nederlandse identiteit? Half suiker, half zand

De canon van de Nederlandse geschiedenis is in het leven geroepen als een handleiding voor ‘wat iedereen van de Nederlandse geschiedenis zou moeten weten’, ingedeeld in vijftig onderwerpen. In de tentoonstelling Half suiker, half zand neemt hoofdredacteur Hanne Hagenaars van kunsttijdschrift mister Motley het meest recente deel van deze canon – vanaf de Tweede Wereldoorlog tot heden – onder de loep.

Vrijdag 22 juni 2012 opent Ed Anker, wethouder beheer, leefomgeving en cultuur in Almere samen met Jaus Müller, journalist NRC Handelsblad en student geschiedenis, om 15.30 uur de tentoonstelling in Museum De Paviljoens.

Hollandse meesters in de 21e eeuw

HollandsMeestersLogoHollandse Meesters in de 21e eeuw toont een reeks belangrijkste Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik, ideeën over kunst en kunstenaarschap, in de tijdsgeest en bovenal de persoon.

De atelierportretten worden geen strikt informatieve minidocumentaires, maar levendige momentopnames. De werkplek en wat daar op dat ogenblik gaande is dienen als uitgangspunt voor een vijftien minuten durende film. Die kan nieuwsgierig maken, bestaande beeldvorming bevestigen of juist ontregelen. Natuurlijk biedt het geen compleet beeld van een heel oeuvre, maar de kijker kan naderhand zelf op zoek naar aanvullende informatie. Het gaat erom dat je na het zien van deze portretten anders naar het werk kijkt; dat het toegankelijker geworden is.

Het project moet uitgroeien tot een omvangrijke serie waarin een generatie belangrijke kunstenaars wordt vastgelegd. Waar het om gaat is dat mensen over honderd jaar deze films nog kunnen raadplegen, als een historisch document.

Producent en eindredactie
René Mendel
Michiel van Nieuwkerk

Uitvoerende productie
Marah Luthien Haan
Mira Mendel

Sleeping Beauty

ShadowFieldsGalerie Paul Andriesse presenteert van 14 mei tot en met 25 juni 2011 Sleeping Beauty, de derde solotentoonstelling in de galerie van Natasja Kensmil (1973). Het wordt haar eerste tentoonstelling in de door Jeroen van Mechelen ontworpen galerieruimte in het Westerhuis.

Voor meer informatie en digitale documentatie gelieve contact op te nemen met de galerie.

Doktor Faustus

doktorfaustusfin1
03/04/2010–30/05/2010. Opening: 2 april, 21.oo u.
W139, Warmoestraat 139, Amsterdam, www.w139.nl

Frozen Queen

Natasja Kensmil’s suite of paintings of Queen Elizabeth I effectively serve as posthumous counterpoints to traditional state portraits, exposing the anguished inner life and tragedy of their subject. The catalogue includes a conversation between the artist and Michael Stevenson. Kensmil comments that her imagery of fear and of anxiousness is derived from history, religion and mythology but also from the extremism of our time; that the present is determined by factors that extend decades into the past. Read more…

Яaw Couples

Sorry, this entry is only available in Dutch.