NO MAN’S LAND

NoMansLand-RubellFanilyCollectionWomen Artists from the Rubell Family Collection

December 2, 2015, through May 28, 2016

The Rubell Family Collection/Contemporary Arts Foundation is pleased to announce its upcoming exhibition, NO MAN’S LAND: Women Artists from the Rubell Family Collection, on view in Miami from December 2nd, 2015 through May 28th, 2016. This exhibition will focus on and celebrate work made by more than a hundred female artists of different generations, cultures and disciplines. These artists will be represented by paintings, photographs, sculptures and video installations that will entirely occupy the Foundation’s 28-gallery, 45,000-square-foot museum. Some galleries will contain individual presentations while others will present thematic groupings of artists. Several installations have been commissioned specifically for this exhibition. My work will be presented in this exhibition. Read more…

Rijks – Masters of the golden age

Rijks-MastersOfTheGoldenAgeRijks, Masters of the Golden Age is a groundbreaking art publication combining the finest materials, the most innovative techniques and the testimonies of thought leaders and craft masters from around the world.
This unique art publication pays homage to the 17th-century Dutch masterpieces from the Rijksmuseum’s prestigious Gallery of Honour. Three years in the making, the project was born of Marcel Wanders’ profound appreciation for this outstanding cultural heritage and its timeless significance. “This book is about how the greatest masterpieces influence how we see the world today”, Marcel says. The book brings us eye to eye with over 60 iconic paintings such as Rembrandt’s Nightwatch and Vermeer’s Milkmaid. Each piece is experienced up close with the most surprising detail, as the finest printing techniques and thoughtful perspectives transport these paintings from a different age and vividly bring them to life. Leading contemporary critical thinkers from the worlds of philosophy, art, film, food, trend, business and design explain how their perception of the world has been influenced by these paintings with each of the 28 renowned experts focusing on an individual artwork. Featuring writings of Ferran Adrià, David Allen, Alain de Botton, Anton Corbijn, Angela Missoni, Jimmy Nelson, Erwin Olaf, Natasja Kensmil and many more, the testimonies add a new way of seeing not only these masterpieces, but also life itself. http://www.rijksmastersofthegoldenage.com/

Spiegeloog: Het zelfportret in de Nederlandse kunst

SpiegelOog-Museum-ArnhemWat maakt het zelfportret zo populair? Wat zegt het over de kunstenaar? Geeft de kunstenaar hiermee inzicht in zijn innerlijk? Museum Arnhem presenteert in de tentoonstelling Spiegeloog het zelfportret, een genre dat al eeuwenlang onderdeel is van de beeldende kunst. Naast zelfportretten uit de eigen collectie van neorealisten en hedendaagse kunstenaars, worden belangrijke bruiklenen getoond die de ontwikkelingen laten zien vanaf het begin van de 20e eeuw tot nu.

Van oktober 2015 t/m 24 januari 2016. Ga naar de website van Museum Arnhem.

Klik hier voor de volledige uitnodiging.

Beeldbepalers

DeBalieDe Balie presenteert in samenwerking met het Mondriaan Fonds de serie Beeldbepalers. Binnen deze serie zullen vooraanstaande Nederlandse kunstenaars op 24 september de avond lang de gelegenheid krijgen om De Balie als laboratorium te gebruiken.

Op uitnodiging van Ronald Ophuis zal Thibaud Delpeut, regisseur en artistiek directeur van de Utrechtse Spelen, werk en inspiratie van Ronald Ophuis ensceneren. Ook zullen onder anderen Ernst van Alphen – professor Literatuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden – Caroline Nevejan – onderzoeker, verbonden aan de TU Delft, ontwerper en schrijver van het boek Witnessing You, on Truth and Trust in a Networked World – en Natasja Kensmil, beeldend kunstenaar/schilder, spreken over hun eigen werk in relatie tot het werk van Ronald Ophuis. Lees meer op Mister Motley.

Gospel Walkers

Gospel Walkers06_uitn_kensmil_def2

Voor het eerst na haar succesvolle overzichtstentoonstelling Crying Light in the Gallagher Gallery in Dublin in 2013, wordt een nieuwe serie schilderijen en tekeningen van Natasja Kensmil in de galerie getoond.
Kensmil vindt haar inspiratie in de geschiedenis van machthebbers en historische figuren. Zij is daarin met name geïnteresseerd in het isolement, de eenzaamheid en de wanhoop dat het machtsvertoon hen brengt, de tragische menselijke condities.

In Gospel Walkers worden de geschiedenissen belicht aan de hand van thema’s uit getijdenboeken, de gruwelijkheden die Sint Agatha moest ondergaan, of verraad op de Olijfberg in Jeruzalem. Christelijke thema’s zijn het, verhuld in mystiek. In meerdere lagen worden figuren over elkaar geplaatst, versmelten ze, verdwijnen als geesten of doemen juist weer uit een landschap op. De oorspronkelijke bron is niet direct meer te duiden.

Natasja Kensmil schildert in donkere kleuren olieverf afwisselend met bijna droge regelmatige- en dan weer dikke turbulente kwaststreken. Vooral ook veel sierlijke lijnen zijn te zien die haar beladen thema’s een zekere lichtheid verschaffen. De dynamiek van haar penseelstreek zet het schilderij in beweging. Voorgrond wordt achtergrond en achtergrond komt naar voren.
In haar schilderijen komt een ver verleden weer tot leven en krijgt het betekenis voor het heden.

Natasja Kensmil (1973) woont en werkt in Amsterdam. Kensmil’s werk is o.a. te zien geweest in KAdE, Amersfoort, Kunstvereniging Diepenheim, CODA Museum, Amersfoort Contemporary Fine Arts, Berlijn, in de solo tentoonstelling Frozen Queen bij Michael Stevenson, Cape Town en onlangs in Crying Light bij de Gallagher Gallery – Royal Hibernian Academy te Dublin.

Haar werk is naast gerenommeerde privé collecties in binnen en buitenland ook opgenomen in de collectie van De Nederlandsche Bank, SCHUNCK Heerlen, AKZO Nobel collectie, Museum Jan Cunen, Centro per l’Arte Contemporanea Luigi Pecci, Prato (IT), The Monique Zajfen Collection, Gemeente Museum Den Haag en Centraal Museum Utrecht.

andriesse eyck galerie
+31 (0)20 623 6237
info@andriesse-eyck.com
Leliegracht 47
1016 GT Amsterdam
www.andriesse-eyck.com

Open:
woensdag – zaterdag 13.00 – 18.00 uur
en op afspraak

Sluizen – Change of Poles

Sluizen-ChangeOfPoles
Moskou

Op 11 Juni 2015 vond het boekpresentatie plaats in de Hermitage aan de Amstel van de publicatie Sluizen.
Naar aanleiding van een groepstentoonstelling van en met Russische en Nederlandse kunstenaars samengesteld door Maarten Bertheux. De tentoonstelling vond plaatst tijdens de Moskou Biënnale 2013.

lees meer.. (pdf)

Groepstentoonstelling ‘Waar de hand zingt’

De tentoonstelling wil iets tonen over de noodzaak onszelf te verbinden met de wereld en er tevens weer, door het maken van beeldende kunst, afstand van te nemen. De verhouding tussen mens en natuur wordt gereduceerd tot een kwestie van economie en rationalisme. Dit heeft geleid tot het ontkennen van de mogelijkheid van een intieme verhouding met de wereld. In veel van de gekozen werken in Waar de hand zingt is het ‘maakproces’ zichtbaar en wordt vakmanschap op een volkomen unieke wijze getoond en is soms letterlijk de hand van de kunstenaar voelbaar.

Waar-de-hand-zingt

Het verrotten van Bloemen

In opdracht van Mister Motley heb ik voor de speciale ruimte SALON een tentoonstelling samen gesteld getiteld “Het verrotten van Bloemen”.

HetVerrottenVanBloemen…Na heel kort te hebben geschitterd vergaat die fantastische bloemkroon schaamteloos in de zon en wordt zodoende voor de plant een opzichtige schandvlek. Ontstaan uit stinkende mest, lijkt de bloem, hoewel zij er schijnbaar aan ontsnapte in een impuls van engelachtige en lyrische zuiverheid, plotseling haar toevlucht te nemen tot haar oorspronkelijke vuiligheid: het hoge ideaal wordt bliksemsnel teruggebracht tot een vod van luchtige mest. Want bloemen verouderen niet netjes zoals bladeren, die niets van hun schoonheid verliezen, zelfs niet nadat ze zijn afgestorven: zij verwelken als verouderde en te zwaar opgemaakte nufjes en sneven belachelijk op stegels die deden alsof ze ten hemel wilden voeren. (Georges Bataille, “De Bloementaal, 1929)

Perspectives 1

Dinsdag a.s opent Perspectives 1 in Michael Stevenson Gallery, Cape Town.
Ik ben een van de deelnemers aan deze groepstentoonstelling. Klik hier voor meer informatie en om de catalogus te bekijken.

 Click here for information

Crying Light

CryingLight

Natasja Kensmil is a Dutch born painter of Surinamese extraction. Here for the fist time in Ireland she presents two bodies of work and a suite of new drawings. There is a Creole nature to the work, a mixing of beliefs that is as unsettling as it is engaging. Kensmil appropriates images of deceased European monarchy to build strong, powerful and eerie paintings. From the Romanovs to the Hapsburgs to the Virgin Queen herself, Elizabeth 1st, Kensmil’s monarchs, in the midst of their pomp and splendour, are ravaged by their own mortality. Painted in modulated tones, with thin glazes of colour these are massive physical paintings. Their presence begs the question of death and our relationship with those gone before us. They seem to mock our secular stance and bid a re-welcome to the realm of spirits.

In a second suite of work, entitled Sleeping Beauty Kensmil’s subject is infant mortality. Swaddled and cradled these tiny spirits also challenge our reassured Western optimism when it comes to life and its potential. For Kensmil the past ancestors seemingly are seeking a role in our present.

A full colour catalogue will accompany this exhibition, courtesy of the andriesse eyck gallery, Amsterdam.

CODA Black

CodaBlackVoor deze tentoonstelling zijn zeven hedendaagse kunstenaars geselecteerd die vanuit een beperkt kleurenpalet vorm en inhoud willen geven aan de wereld waarin ze leven: Witho Worms, Joan van Barneveld, Silvia B., Dirk Braeckman, Natasja Kensmil, Folkert de Jong en Raquel Maulwurf.

De kleur zwart loopt als rode draad door hun werk. Met deze beperking van kleur krijgt bovendien materiaalgebruik een grotere rol in hun werk. De getoonde kunstwerken worden niet vergezeld door lange toelichtende teksten. Bij de samenstelling van CODA Black is gekeken naar parallellen en overeenkomsten met andere kunstenaars, soms voorgangers, soms tijdgenoten. De ‘combinaties’ die zijn gemaakt werden uiteraard daar waar mogelijk met de kunstenaars besproken. De tweetallen die we maakten zouden opgevat kunnen worden als ‘kijkwijzer’.

Kids

Contemporary Fine Arts freut sich sehr, unter dem Titel „Kids“ vom 24. August bis
22. September 2012 eine Ausstellung mit Kinderbildnissen zu präsentieren.

KidsHistorische Kinderportraits zählten und zählen zu den gefragtesten Gattungen des Altmeister-Kunsthandels. Aufgrund der künstlerischen Errungenschaften der Moderne ist das Kinderporträt eine in den vergangenen Jahrzehnten eher vernachlässigte Gattung. Repräsentation und Kindchenschema lassen sich mit den Herausforderungen einer modernen Bildsprache schwer vereinen. Genau dieser Thematik stellt sich diese Ausstellung und stellt explizit für die Ausstellung entstandene Werke zeitgenössischer Künstler historischen Bildnissen der klassischen Moderne und Nachkriegszeit gegenüber.

Schon der Ausstellungstitel mit seiner Anlehnung an den epochalen Jugendfilm Kids von Larry Clark suggeriert, dass die Präsentation keine Huldigung an die kindliche Unschuld und heitere Verspieltheit darbringen will. Mit Paula Modersohn-Becker setzt die Ausstellung 1903 auch bewusst mit einer Künstlerin ein, die eine Zäsur innerhalb des traditionsverhafteten Genres darstellt und die den Mythos vom unbeschwerten Kind künstlerisch infrage stellte.

Gezeigt werden Werke von Georg Baselitz , Marc Brandenburg, Cecily Brown, Larry Clark, Marlene Dumas, Marcel Eichner, Albrecht Fuchs, Cuny Janssen, Natasja Kensmil, Hans Laabs, August Macke, Paula Modersohn-Becker, Emil Nolde, Raymond Pettibon, Tal R , Anselm Reyle, Dana Schutz, Chaim Soutine, Gert & Uwe Tobias, Andy Warhol und Walter Wellenstein.

De Nederlandse identiteit? Half suiker, half zand

De canon van de Nederlandse geschiedenis is in het leven geroepen als een handleiding voor ‘wat iedereen van de Nederlandse geschiedenis zou moeten weten’, ingedeeld in vijftig onderwerpen. In de tentoonstelling Half suiker, half zand neemt hoofdredacteur Hanne Hagenaars van kunsttijdschrift mister Motley het meest recente deel van deze canon – vanaf de Tweede Wereldoorlog tot heden – onder de loep.

Vrijdag 22 juni 2012 opent Ed Anker, wethouder beheer, leefomgeving en cultuur in Almere samen met Jaus Müller, journalist NRC Handelsblad en student geschiedenis, om 15.30 uur de tentoonstelling in Museum De Paviljoens.

Hollandse meesters in de 21e eeuw

HollandsMeestersLogoHollandse Meesters in de 21e eeuw toont een reeks belangrijkste Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik, ideeën over kunst en kunstenaarschap, in de tijdsgeest en bovenal de persoon.

De atelierportretten worden geen strikt informatieve minidocumentaires, maar levendige momentopnames. De werkplek en wat daar op dat ogenblik gaande is dienen als uitgangspunt voor een vijftien minuten durende film. Die kan nieuwsgierig maken, bestaande beeldvorming bevestigen of juist ontregelen. Natuurlijk biedt het geen compleet beeld van een heel oeuvre, maar de kijker kan naderhand zelf op zoek naar aanvullende informatie. Het gaat erom dat je na het zien van deze portretten anders naar het werk kijkt; dat het toegankelijker geworden is.

Het project moet uitgroeien tot een omvangrijke serie waarin een generatie belangrijke kunstenaars wordt vastgelegd. Waar het om gaat is dat mensen over honderd jaar deze films nog kunnen raadplegen, als een historisch document.

Producent en eindredactie
René Mendel
Michiel van Nieuwkerk

Uitvoerende productie
Marah Luthien Haan
Mira Mendel

Sleeping Beauty

ShadowFieldsGalerie Paul Andriesse presenteert van 14 mei tot en met 25 juni 2011 Sleeping Beauty, de derde solotentoonstelling in de galerie van Natasja Kensmil (1973). Het wordt haar eerste tentoonstelling in de door Jeroen van Mechelen ontworpen galerieruimte in het Westerhuis.

Voor meer informatie en digitale documentatie gelieve contact op te nemen met de galerie.

Frozen Queen

Natasja Kensmil’s suite of paintings of Queen Elizabeth I effectively serve as posthumous counterpoints to traditional state portraits, exposing the anguished inner life and tragedy of their subject. The catalogue includes a conversation between the artist and Michael Stevenson. Kensmil comments that her imagery of fear and of anxiousness is derived from history, religion and mythology but also from the extremism of our time; that the present is determined by factors that extend decades into the past. Read more…