Museum de Fundatie
18 januari – 12 mei 2019
Groepstentoonstelling
VRIJHEID – DE VIJFTIG NEDERLANDSE KERNKUNSTWERKEN VANAF 1968
Vrijheid – de vijftig Nederlandse kernkunstwerken vanaf 1968 is een ambitieus en tegelijk nogal ongebruikelijk project: op deze tentoonstelling laten we de vijftig ‘kernkunstwerken’ zien, de toonaangevende kunstwerken die de afgelopen vijftig jaar in Nederland zijn gemaakt. Vrijheid is nadrukkelijk subjectief, en wil zowel een uitnodiging tot discussie zijn als een liefdesverklaring aan de Nederlandse kunst. Daarmee is Vrijheid een niet te missen expositie voor iedereen die eindelijk eens alle Nederlandse topkunstwerken van de afgelopen vijftig jaar bij elkaar wil zien.

Vrijheid wordt samengesteld door de kunstcriticus en auteur Hans den Hartog Jager (1968). Al eerder maakte hij in Museum de Fundatie de tentoonstellingen Meer licht (2010), over het sublieme in de kunst van nu, Meer macht (2014), over de mogelijkheid of onmogelijkheid voor kunstenaars om maatschappelijke processen te beïnvloeden en Zie de mens (2016): een portrettengalerij die zowel een overzicht gaf van de maatschappelijke veranderingen als van de ontwikkeling in de kunst van de afgelopen honderd jaar.
Juist in deze fragmentarische tijden, waarin de betekenis van veel zaken die in Nederland decennialang vanzelfsprekend leken opnieuw worden bevraagd, willen we tonen wat de essentiële kracht van kunst is: nieuwe vergezichten openen, vastgeroeste normen, waarden en vormen ter discussie stellen, de tijdgeest weerspiegelen, en daarop vooruitlopen. Daarom hebben we gekozen voor ‘vrijheid’ als dragend thema. Dat woord heeft in Nederland de laatste jaren een curieuze, bijna populistische politieke lading gekregen. Vijftig jaar geleden stond ‘vrijheid’ nog voor de nieuwe, revolutionaire ontwikkelingen waarmee bestaande patronen werden doorbroken, nu is het woord vooral een symbool geworden voor het vasthouden aan ‘authentieke Nederlandse waarden’. Tegelijk is het óók eenvoudig vol te houden dat het streven naar vrijheid, onafhankelijkheid, uniciteit, al die jaren een kernwaarde van hedendaagse kunst is gebleven.
Door de nadrukkelijke, bijna klassieke keuze voor vijftig ‘cruciale’ werken hopen we de belangrijkste elementen die in de huidige discussies steeds terugkomen op scherp te zetten. Kunst zou ongegeneerd moeten durven laten zien wat ze kan bijdragen aan het denken, welke unieke rol ze in de samenleving kan vervullen. Of het nu gaat om het belang van een (artistieke) traditie, de manier waarop kunst een nationale identiteit vertegenwoordigt, de mate waarin ze veranderende sociale verhoudingen in de maatschappij weerspiegelt. Maar, en dat is zeker zo belangrijk, de tentoonstelling wil de toeschouwer er ook van doordringen wat een geweldige kunst er de afgelopen vijftig jaar in Nederland is gemaakt, variërend van Jan Dibbets’ Perspective Correction (1968) tot Ria van Eyks My Woven Diary (1976-’77) van René Daniëls’ Aux Déon (1985) tot Natasja Kensmils Zelfportret met kruis (1999) en van Guido van der Werve’s Nummer acht: Everything is going to be all right (2009) tot Melanie Bonajo’s Night Soil #1 (2016). Kunst in Nederland is al decennia levend, krachtig en vrij – en dat mag best eens groots worden getoond.
Door één keer zoveel ‘kernkunstwerken’ uit de afgelopen decennia bij elkaar te brengen willen we de actuele discussies over de rol van kunst in de maatschappij van nieuwe energie voorzien. Maar uiteindelijk hopen we vooral dat Vrijheid één grote viering wordt van de kracht van kunst: een tentoonstelling en een boek, om mensen te laten genieten, verdieping te bieden en aan te zetten tot denken, juist in deze wereld, in deze tijd.
Museum de Fundatie
18 January – 12 May 2019
Group exhibition
FREEDOM – THE FIFTY KEY DUTCH ARTWORKS SINCE 1968
Freedom – The Fifty Key Dutch Artworks Since 1968 is an ambitious and somewhat unconventional project will feature the fifty ‘key artworks’, the leading works produced in the Netherlands over the past fifty years. Freedom will be deliberately subjective, intended both as an invitation to debate and as a declaration of love for Dutch art. As such, Freedom will be unmissable for anyone who wants to see all the top art produced in the Netherlands over the past fifty years brought together in one show.
Freedom is being curated by art critic and author Hans den Hartog Jager (b. 1968). He has created a number of other exhibitions for Museum de Fundatie: More Light (2010) about the sublime in contemporary art, More Power (2014) about the possibility or impossibility of artists influencing processes in society and Behold the Man (2016), a portrait gallery that presented an overview both of social change and of developments in art over the past hundred years.
In these times of fragmentation, when the meaning of many things that for decades were taken for granted in the Netherlands is being called into question, we want to show the essential power of art: to open up new vistas, to challenge entrenched values, ethical standards and forms, and to reflect and anticipate the spirit of the age. That is why we have opted for ‘freedom’ as the underlying theme. This word has acquired a curious, almost populist political overtone in the Netherlands in recent years. Fifty years ago ‘freedom’ denoted the revolutionary developments that were breaking out of existing patterns, but now it has come to symbolise clinging to ‘authentic Dutch values’. At the same time, it is easy to maintain that a quest for freedom, independence and uniqueness has remained a core value of contemporary art throughout this period.
With the deliberate, almost classic choice of fifty ‘crucial’ works, we hope to highlight the main elements that constantly recur in the current debate. Art should unashamedly show what it can contribute to ideas, what a unique role it can play in society, whether it be a matter of the importance of a tradition (artistic or otherwise), the way in which art represents national identity, or the degree to which it reflects changing relationships in society. However, just as important is the fact that the exhibition will set out to show visitors how much fantastic art has been produced in the Netherlands over the past fifty years, from Jan Dibbets’ Perspective Correction (1968) to Ria van Eyks My Woven Diary (1976-77), from René Daniels’ Aux Déon (1985) to Natasja Kensmil’s Self-portrait with Cross (1999) and from Guido van der Werve’s Number Eight: Everything Is Going To Be Alright (2009) to Melanie Bonajo’s Night Soil #1 (2016). For decades, art in the Netherlands has been strong, vibrant and free – and it is time to put it firmly in the spotlight.
By bringing so many ‘key artworks’ of the past few decades together, we hope to re-energise the debate on the role of art in society. Ultimately, however, we hope above all that Freedom will be a celebration of the power of art, with an exhibition and a book designed to bring pleasure, inform and provoke thought, so important in the world today.