The Female touch – Gemeente museum Den Haag

Vrouwelijke kunstenaars veranderen sinds het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw de figuratieve schilderkunst. Via portretten vertalen ze hedendaagse maatschappelijke problemen en vraagstukken met betrekking tot gender, religie, racisme en seksualiteit. Daarbij reageren ze ook op kunsthistorische tradities, zoals de erotische voorstelling van de vrouw. The Female Touch biedt een blik op hoe vrouwen het lichaam in de schilderkunst gebruiken.

De verrassende combinatie van werken in deze tentoonstelling is afkomstig uit de eigen collectie van het Gemeentemuseum en de Monique Zajfen-collectie. Met werk van Marlene Dumas – Natasja Kensmil – Iris Kensmil – Paula Modersohn-Becker – Charley Toorop – Lisa Yuskavage – Ina van Zyl

Naar de website van het Gemeente museum

IN THE LIGHT OF TIME

2 mei – 9 juni 2018

In the light of time is een tentoonstelling van de Nederlandse kunstenaars Natasja Kensmil en Nicoline Timmer. In hun werk onderzoeken beiden op eigen wijze het verleden en geven zij er een hedendaagse betekenis aan.

Voor haar nieuwe schilderijen heeft Natasja Kensmil zich laten inspireren door de historische figuren en machthebbers Melchior Hofmann en Isabella en Ferdinand. In haar werk richt zij zich op de gevoelens van isolatie, eenzaamheid en wanhoop die met macht gepaard gaan, en meer algemeen op de gruwelijkheden waartoe de mens in staat is. Kensmils beelden zijn rijk aan kunsthistorische verwijzingen. Haar schilderijen wekken een ver verleden tot leven, en doordrenken het met betekenis voor het heden.
De nieuwe serie tekeningen No Permanent City geeft aan de ene kant aan dat haar wereld geen vaste stad kent, en benadrukt tegelijkertijd de eeuwige vlucht naar het beloofde land.
Natasja Kensmil (1973) was onder meer te zien in: het Van Abbemuseum (2017), National Museum of Women in the Arts, Washington (2016), Rubel Family Collection, Miami (2016), Gospel Walkers, andriesse eyck galerie (2015), Kunsthal KAdE, Amersfoort (2014), Kunstvereniging Diepenheim en CODA Museum, Apeldoorn (2013), Contemporary Fine Arts, Berlijn (2012), Frozen Queen, Michael Stevenson, Kaapstad (2010), Crying Light, Gallagher Gallery — Royal Hibernian Academy, Dublin (2013).

Nicoline Timmer werkt met diverse materialen en maakt onder meer performances, sculpturen, reliëfs en installaties. Zij onderzoekt beelden, begrippen en concepten uit soms vergeten culturen en geeft daar haar eigen betekenis aan. Voor het werk Vermiste materie in de beeldhouwerwerkplaats reisde zij naar Sutherland in Zuid-Afrika om het gesternte Apparatus Sculptoris (The Sculptor’s Studio) te gaan zien. Haar reis werd ingegeven door een artikel waarin zij las dat astronomen precies in dit sterrenbeeld ‘missing matter’ hadden aangetroffen. Timmers houten sculptuur is gemaakt door het zorgvuldig wegsnijden van materiaal, de positie van de sterren in de constellatie achterlatend. De ambachtelijkheid in haar werk waardoor elk object eruitziet alsof het uit een eeuwenoude cultuur voortkomt is kenmerkend. Haar werk bevraagt op poëtische wijze betekenissen van het beeld.
Timmers (1975) werk is te zien geweest in: Coup de Foudre, Maison van Doesburg, Meudon-Val-Fleury (2017), Delirium & Destiny, A Tale of a Tub, Rotterdam (2017), The Spell of Matter, andriesse eyck galerie (2017), Prospects & Concepts, Art Rotterdam (2016), Mit/von/über/nach – a recital, Kunsthalle Düsseldorf (2015), Flexible frameworks, Arti et Amicitiae (2015), Personal science solution is for me, MoMart (2015), Art Rotterdam, Intersections, A Tale of a Tub (2015).
Haar debuutroman En toen aten we zeehond verscheen in 2017 bij uitgeverij Ambo|Anthos.

andriesse eyck galerie
+31 (0)20 623 6237
info@andriesse-eyck.com
Leliegracht 47
1016 GT Amsterdam
www.andriesse-eyck.com

OPEN
wo t/m vrij 11.00 – 18.00
zaterdag 13.00 – 18.00
en op afspraak

Mister Motley – Hellmouth

Hét vraagstuk van het kwaad dat theologen al eeuwenlang teistert: hoe is het mogelijk dat er zoiets als het kwaad in de wereld is, als er een goede, almachtige en alwetende God bestaat? Sommigen beweren dat genocides, natuurrampen en epidemieën het ultieme bewijs zijn dat een god, zoals omschreven in monotheïstische religies, niet bestaat.

Lees het artikel van Sophie Smeets verder bij Mister Motley

Audio tour Rijksmuseum app – Koloniaal Verleden

Het Rijksmuseum heeft een volledig vernieuwde app. Met 14 audiotours in 9 talen, wayfinding, tickets en de collectie onder één knop.

Deze tour leidt langs twintig voorwerpen die verschillende kanten van het Nederlandse koloniale verleden laten zien, de donkere én de lichte, de bekende én de onbekende. Achter de collectie van het Rijksmuseum gaan allerlei verhalen schuil. De tour gaat over uitbuiting, slavernij en overheersing, maar ook over de nieuwsgierigheid naar nieuwe werelden die leidde tot handel, vernieuwing en culturele uitwisseling.

Ik heb een deel van de audiotour Koloniaal Verleden ingesproken bij het object Witte Oliphant.

Download de Rijksmuseum app hier

Van Abbemuseum: Positions #3

positions3
Positions #3 presenteert het werk van vier kunstenaars; Rossella Biscotti, Duncan Campbell, Maryam Jafri en Natasja Kensmil. Zij maken gebruik van zeer verschillende beeldende disciplines, variërend van schilderijen en prenten, film, objets trouvés tot ruimte-gebonden installaties. Hun werkwijze is verwant aan methodes uit geschiedschrijving en het sociaalwetenschappelijk onderzoek. De kunstenaars zoeken naar sporen uit het verleden om deze te testen op hun waarde voor het heden. Lees verder op de site van het Van Abbemuseum

Overzicht van de tentoonstelling “Positions #3” 2016, Van Abbemuseum. Beschrijving werk: Martyrs Mirror 2016, 10 zeefdrukken op zijde (elk) 98x 120cm

National Museum of Women in the Arts

nmowaNO MAN’S LAND: Women Artists from the Rubell Family Collection on view September 30, 2016–January 08, 2017.
NMWA is collaborating with the Rubell Family Collection (RFC) to realize a new vision for NO MAN’S LAND, an exhibition that opened at the RFC’s space in Miami in December 2015. Featuring work by 37 artists from 15 countries, NMWA’s presentation imagines a visual conversation between women artists new to the Rubell Family Collection and those whose works they began collecting decades ago.

Read more..

NO MAN’S LAND Audio Guide

NO MAN’S LAND

NoMansLand-RubellFanilyCollectionWomen Artists from the Rubell Family Collection

December 2, 2015, through May 28, 2016

The Rubell Family Collection/Contemporary Arts Foundation is pleased to announce its upcoming exhibition, NO MAN’S LAND: Women Artists from the Rubell Family Collection, on view in Miami from December 2nd, 2015 through May 28th, 2016. This exhibition will focus on and celebrate work made by more than a hundred female artists of different generations, cultures and disciplines. These artists will be represented by paintings, photographs, sculptures and video installations that will entirely occupy the Foundation’s 28-gallery, 45,000-square-foot museum. Some galleries will contain individual presentations while others will present thematic groupings of artists. Several installations have been commissioned specifically for this exhibition. My work will be presented in this exhibition. Read more…

Rijks – Masters of the golden age

Rijks-MastersOfTheGoldenAgeRijks, Masters of the Golden Age is a groundbreaking art publication combining the finest materials, the most innovative techniques and the testimonies of thought leaders and craft masters from around the world.
This unique art publication pays homage to the 17th-century Dutch masterpieces from the Rijksmuseum’s prestigious Gallery of Honour. Three years in the making, the project was born of Marcel Wanders’ profound appreciation for this outstanding cultural heritage and its timeless significance. “This book is about how the greatest masterpieces influence how we see the world today”, Marcel says. The book brings us eye to eye with over 60 iconic paintings such as Rembrandt’s Nightwatch and Vermeer’s Milkmaid. Each piece is experienced up close with the most surprising detail, as the finest printing techniques and thoughtful perspectives transport these paintings from a different age and vividly bring them to life. Leading contemporary critical thinkers from the worlds of philosophy, art, film, food, trend, business and design explain how their perception of the world has been influenced by these paintings with each of the 28 renowned experts focusing on an individual artwork. Featuring writings of Ferran Adrià, David Allen, Alain de Botton, Anton Corbijn, Angela Missoni, Jimmy Nelson, Erwin Olaf, Natasja Kensmil and many more, the testimonies add a new way of seeing not only these masterpieces, but also life itself. http://www.rijksmastersofthegoldenage.com/

Spiegeloog: Het zelfportret in de Nederlandse kunst

SpiegelOog-Museum-ArnhemWat maakt het zelfportret zo populair? Wat zegt het over de kunstenaar? Geeft de kunstenaar hiermee inzicht in zijn innerlijk? Museum Arnhem presenteert in de tentoonstelling Spiegeloog het zelfportret, een genre dat al eeuwenlang onderdeel is van de beeldende kunst. Naast zelfportretten uit de eigen collectie van neorealisten en hedendaagse kunstenaars, worden belangrijke bruiklenen getoond die de ontwikkelingen laten zien vanaf het begin van de 20e eeuw tot nu.

Van oktober 2015 t/m 24 januari 2016. Ga naar de website van Museum Arnhem.

Klik hier voor de volledige uitnodiging.

Beeldbepalers

DeBalieDe Balie presenteert in samenwerking met het Mondriaan Fonds de serie Beeldbepalers. Binnen deze serie zullen vooraanstaande Nederlandse kunstenaars op 24 september de avond lang de gelegenheid krijgen om De Balie als laboratorium te gebruiken.

Op uitnodiging van Ronald Ophuis zal Thibaud Delpeut, regisseur en artistiek directeur van de Utrechtse Spelen, werk en inspiratie van Ronald Ophuis ensceneren. Ook zullen onder anderen Ernst van Alphen – professor Literatuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden – Caroline Nevejan – onderzoeker, verbonden aan de TU Delft, ontwerper en schrijver van het boek Witnessing You, on Truth and Trust in a Networked World – en Natasja Kensmil, beeldend kunstenaar/schilder, spreken over hun eigen werk in relatie tot het werk van Ronald Ophuis. Lees meer op Mister Motley.

Gospel Walkers

Gospel Walkers06_uitn_kensmil_def2

Voor het eerst na haar succesvolle overzichtstentoonstelling Crying Light in the Gallagher Gallery in Dublin in 2013, wordt een nieuwe serie schilderijen en tekeningen van Natasja Kensmil in de galerie getoond.
Kensmil vindt haar inspiratie in de geschiedenis van machthebbers en historische figuren. Zij is daarin met name geïnteresseerd in het isolement, de eenzaamheid en de wanhoop dat het machtsvertoon hen brengt, de tragische menselijke condities.

In Gospel Walkers worden de geschiedenissen belicht aan de hand van thema’s uit getijdenboeken, de gruwelijkheden die Sint Agatha moest ondergaan, of verraad op de Olijfberg in Jeruzalem. Christelijke thema’s zijn het, verhuld in mystiek. In meerdere lagen worden figuren over elkaar geplaatst, versmelten ze, verdwijnen als geesten of doemen juist weer uit een landschap op. De oorspronkelijke bron is niet direct meer te duiden.

Natasja Kensmil schildert in donkere kleuren olieverf afwisselend met bijna droge regelmatige- en dan weer dikke turbulente kwaststreken. Vooral ook veel sierlijke lijnen zijn te zien die haar beladen thema’s een zekere lichtheid verschaffen. De dynamiek van haar penseelstreek zet het schilderij in beweging. Voorgrond wordt achtergrond en achtergrond komt naar voren.
In haar schilderijen komt een ver verleden weer tot leven en krijgt het betekenis voor het heden.

Natasja Kensmil (1973) woont en werkt in Amsterdam. Kensmil’s werk is o.a. te zien geweest in KAdE, Amersfoort, Kunstvereniging Diepenheim, CODA Museum, Amersfoort Contemporary Fine Arts, Berlijn, in de solo tentoonstelling Frozen Queen bij Michael Stevenson, Cape Town en onlangs in Crying Light bij de Gallagher Gallery – Royal Hibernian Academy te Dublin.

Haar werk is naast gerenommeerde privé collecties in binnen en buitenland ook opgenomen in de collectie van De Nederlandsche Bank, SCHUNCK Heerlen, AKZO Nobel collectie, Museum Jan Cunen, Centro per l’Arte Contemporanea Luigi Pecci, Prato (IT), The Monique Zajfen Collection, Gemeente Museum Den Haag en Centraal Museum Utrecht.

andriesse eyck galerie
+31 (0)20 623 6237
info@andriesse-eyck.com
Leliegracht 47
1016 GT Amsterdam
www.andriesse-eyck.com

Open:
woensdag – zaterdag 13.00 – 18.00 uur
en op afspraak

Sluizen – Change of Poles

Sluizen-ChangeOfPoles
Moskou

Op 11 Juni 2015 vond het boekpresentatie plaats in de Hermitage aan de Amstel van de publicatie Sluizen.
Naar aanleiding van een groepstentoonstelling van en met Russische en Nederlandse kunstenaars samengesteld door Maarten Bertheux. De tentoonstelling vond plaatst tijdens de Moskou Biënnale 2013.

lees meer.. (pdf)

Groepstentoonstelling ‘Waar de hand zingt’

De tentoonstelling wil iets tonen over de noodzaak onszelf te verbinden met de wereld en er tevens weer, door het maken van beeldende kunst, afstand van te nemen. De verhouding tussen mens en natuur wordt gereduceerd tot een kwestie van economie en rationalisme. Dit heeft geleid tot het ontkennen van de mogelijkheid van een intieme verhouding met de wereld. In veel van de gekozen werken in Waar de hand zingt is het ‘maakproces’ zichtbaar en wordt vakmanschap op een volkomen unieke wijze getoond en is soms letterlijk de hand van de kunstenaar voelbaar.

Waar-de-hand-zingt

Het verrotten van Bloemen

In opdracht van Mister Motley heb ik voor de speciale ruimte SALON een tentoonstelling samen gesteld getiteld “Het verrotten van Bloemen”.

HetVerrottenVanBloemen…Na heel kort te hebben geschitterd vergaat die fantastische bloemkroon schaamteloos in de zon en wordt zodoende voor de plant een opzichtige schandvlek. Ontstaan uit stinkende mest, lijkt de bloem, hoewel zij er schijnbaar aan ontsnapte in een impuls van engelachtige en lyrische zuiverheid, plotseling haar toevlucht te nemen tot haar oorspronkelijke vuiligheid: het hoge ideaal wordt bliksemsnel teruggebracht tot een vod van luchtige mest. Want bloemen verouderen niet netjes zoals bladeren, die niets van hun schoonheid verliezen, zelfs niet nadat ze zijn afgestorven: zij verwelken als verouderde en te zwaar opgemaakte nufjes en sneven belachelijk op stegels die deden alsof ze ten hemel wilden voeren. (Georges Bataille, “De Bloementaal, 1929)

Perspectives 1

Dinsdag a.s opent Perspectives 1 in Michael Stevenson Gallery, Cape Town.
Ik ben een van de deelnemers aan deze groepstentoonstelling. Klik hier voor meer informatie en om de catalogus te bekijken.

 Click here for information

Crying Light

CryingLight

Natasja Kensmil is a Dutch born painter of Surinamese extraction. Here for the fist time in Ireland she presents two bodies of work and a suite of new drawings. There is a Creole nature to the work, a mixing of beliefs that is as unsettling as it is engaging. Kensmil appropriates images of deceased European monarchy to build strong, powerful and eerie paintings. From the Romanovs to the Hapsburgs to the Virgin Queen herself, Elizabeth 1st, Kensmil’s monarchs, in the midst of their pomp and splendour, are ravaged by their own mortality. Painted in modulated tones, with thin glazes of colour these are massive physical paintings. Their presence begs the question of death and our relationship with those gone before us. They seem to mock our secular stance and bid a re-welcome to the realm of spirits.

In a second suite of work, entitled Sleeping Beauty Kensmil’s subject is infant mortality. Swaddled and cradled these tiny spirits also challenge our reassured Western optimism when it comes to life and its potential. For Kensmil the past ancestors seemingly are seeking a role in our present.

A full colour catalogue will accompany this exhibition, courtesy of the andriesse eyck gallery, Amsterdam.

CODA Black

CodaBlackVoor deze tentoonstelling zijn zeven hedendaagse kunstenaars geselecteerd die vanuit een beperkt kleurenpalet vorm en inhoud willen geven aan de wereld waarin ze leven: Witho Worms, Joan van Barneveld, Silvia B., Dirk Braeckman, Natasja Kensmil, Folkert de Jong en Raquel Maulwurf.

De kleur zwart loopt als rode draad door hun werk. Met deze beperking van kleur krijgt bovendien materiaalgebruik een grotere rol in hun werk. De getoonde kunstwerken worden niet vergezeld door lange toelichtende teksten. Bij de samenstelling van CODA Black is gekeken naar parallellen en overeenkomsten met andere kunstenaars, soms voorgangers, soms tijdgenoten. De ‘combinaties’ die zijn gemaakt werden uiteraard daar waar mogelijk met de kunstenaars besproken. De tweetallen die we maakten zouden opgevat kunnen worden als ‘kijkwijzer’.

Kids

Contemporary Fine Arts freut sich sehr, unter dem Titel „Kids“ vom 24. August bis
22. September 2012 eine Ausstellung mit Kinderbildnissen zu präsentieren.

KidsHistorische Kinderportraits zählten und zählen zu den gefragtesten Gattungen des Altmeister-Kunsthandels. Aufgrund der künstlerischen Errungenschaften der Moderne ist das Kinderporträt eine in den vergangenen Jahrzehnten eher vernachlässigte Gattung. Repräsentation und Kindchenschema lassen sich mit den Herausforderungen einer modernen Bildsprache schwer vereinen. Genau dieser Thematik stellt sich diese Ausstellung und stellt explizit für die Ausstellung entstandene Werke zeitgenössischer Künstler historischen Bildnissen der klassischen Moderne und Nachkriegszeit gegenüber.

Schon der Ausstellungstitel mit seiner Anlehnung an den epochalen Jugendfilm Kids von Larry Clark suggeriert, dass die Präsentation keine Huldigung an die kindliche Unschuld und heitere Verspieltheit darbringen will. Mit Paula Modersohn-Becker setzt die Ausstellung 1903 auch bewusst mit einer Künstlerin ein, die eine Zäsur innerhalb des traditionsverhafteten Genres darstellt und die den Mythos vom unbeschwerten Kind künstlerisch infrage stellte.

Gezeigt werden Werke von Georg Baselitz , Marc Brandenburg, Cecily Brown, Larry Clark, Marlene Dumas, Marcel Eichner, Albrecht Fuchs, Cuny Janssen, Natasja Kensmil, Hans Laabs, August Macke, Paula Modersohn-Becker, Emil Nolde, Raymond Pettibon, Tal R , Anselm Reyle, Dana Schutz, Chaim Soutine, Gert & Uwe Tobias, Andy Warhol und Walter Wellenstein.